Od 1. září 2023 se pro 1. stupně a od 1. září 2024 pro 2. stupně základních škol mění Rámcový vzdělávací program, dle kterého by se školy měly řídit. Už nyní se ale některé školy na tuto změnu připravují, zkouší podle nového RVP již fungovat nebo do této změny dokonce skočily po hlavě a už dle něj fungují.
Co ale tyto změny přináší? Víme už to přesně? A co Vy, stihli jste se již na nový RVP podívat a pročíst si ho?
Pokud ne, můžete si nový RVP pročíst zde i s přímo vyznačenými změnami.
Pojďme si se na ty změny společně mrknout!
Nově byl odebrán Národní program vzdělávání z kurikulárních dokumentů, a to v souladu s platným zněním Školského zákona.
Základní vzdělávání si klade za cíl připravit děti na jejich budoucnost. Proto je potřebné rozvíjet a utvářek klíčové kompetence za pomoci praktického jednání, experimentů a názorných ukázkách na situacích, které jsou dětem v jejich daném věku blízké. Jedním z nově zařazených cílů je rozvoj digitálních kompetencí žáků.
„pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života“.
V základním vzdělávání máme vytyčeno několik kompetencí, které jsou v této etapě považovány za klíčové:
Co si pod digitální kompetencí představit? Co by žák měl umět na konci základního vzdělání?
Informační a komunikační technologie: Původní vzdělávací oblastí byly Informační a komunikační technologie, ty byly ale dle nového RVP zrušeny.
Informatika: Nově je tak ustanovena vzdělávací oblast nazvaná Informatika. Informatika se zaměřuje na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií, neposkytuje ale výhradně na rozvoj základních digitálních dovedností, jako to bylo úkolem vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologi.
Soustřeďuje se na následující informatická témata – poskytuje prostředky a metody ke zkoumání řešitelnosti problémů i k hledání a nalézání jejich optimálních řešení, ke zpracování dat a jejich interpretaci a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači.
Další oblasti: Proto, abychom mohli dosáhnout kýžených výsledků v oblasti Informatiky, bylo zapotřebí snížit časovou dotaci ve 4 jiných oblastech. Na 1. stupni v oblasti Člověk a jeho svět o jednu hodinu, na 2. stupni po jedné hodině v oblastech Člověk a společnost, Člověk a příroda a Umění a kultura.
Texty související se vzdělávací oblastí Informační a komunikační technologie byly vyškrtnuty a nahrazeny krátkým shrnutím využití digitálních technologií v daném průřezovém tématu.
Zdroj: Revize RVP (2021), edu.cz
Informatika – „vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informatika je realizován minimálně ve čtvrtém a pátém ročníku a ve všech ročnících 2. stupně základního vzdělávání“
Materiální podmínky pro vzdělávání na základní škole byly doplněny o digitální technologie.
„Vyhodnocováním ŠVP se rozumí:
Pozn.: Vyhodnocování SVP bylo v 11. kapitole zpřesněno a vysvětleno tak, aby bylo jasné, co se tím rozumí.
„Úpravy a změny ŠVP mohou být:
Pozn.: Byly také upraveny zásady stanovené pro úpravy a změny školního vzdělávacího programu.